-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46771 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيا در قرآن از صفات خوب سخني به ميان آمده است؟

يكي از موضوعاتي كه در قرآن بدان اشاره شده، انتخاب دوست و ويژگي هاي آن است. شايد طرح موضوع دوست يابي در قرآن توجه به نياز انسان ها باشد. انسان در تمام ادوار زندگي، از ايام كودكي و جواني تا دوران كهولت،همواره نيازمند رفاقت و دوستي است. سقراط مي گويد: هر كس آرزو و آرماني دارد ... يكي پولي مي خواهد ... ولي من ترجيح مي دهم به جاي اين همه چيز، يك دوست خوب داشته باشيم.[1]

طي اين مرحله بي همرهي خضر مكن ظلمات است بتر از خطر تنهايي

در روايات نيز به اهميت[2] نقش دوست[3] معيارهاي دوست[4] پرداخته شده است. امام علي(ع) فرمود:غريب كسي است كه او را دوست نباشد.[5]

يكي از ويژگيهاي دوست از منظر قرآن راستگو بودن است:

اي مؤمنان تقوا پيشه سازيد و با صادقان همراه باشيد.[6]

در روايات نيز سفارش شده است از دوستي و معاشرت با دروغگويان پرهيز شود.[7]

از دوستي با دروغگو خوددداري كن، چون او همانند سراب است؛ دور را براي تو نزديك و نزديك را براي تو دور جلوه مي دهد.[8]

مكن دوستي با دروغ آزمايي همان نيز با مرد ناپاك راي (فردوسي)

در قرآن يكي از ويژگي هاي بهترني دوستان،صالح بودن است.

آنان كه خدا و رسول را فرمان نبرند، با پيامبران و صديقان وش هيدان و صالحان خواهند بود، و اينان چه خوب رفيقاني هستند.[9]

معاشرت با افراد غير صالح موجب شد كه فرزند نوح از اهل نوح به حساب نيايد: يا نوح إنّه ليس من أهلك إنّه عمل غير صالح...؛[10] اي نوح! فرزندت از اهل تو نيست! او عمل غير صالحي است.

پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوّتش گم شد

در قرآن از زبان كسي كه دوست غير صالح و بد بر او تأثير گذاشته آمده است: اي واي بر من! كاش فلان(شخص گمراه) را دوست انتخاب نكرده بودم.[11]

از آيات فوق استفاده مي شود كه يك دوست بايد ويژگي هايي مانند راست گويي و صالح بودن داشته باشد. البته صالح بودن مصاديق متعددي مانند تقوا، وفاي به عهد و امانت داري دارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.